Religion

Jeg har et religionsspørsmål som også er et ped-spørsmål på en måte. Vi er jo pliktige til å oppdra elevene etter kristne tradisjoner. Den nye formålsparagrafen er vel litt mere ullen enn den gamle, men det er de kristne tradisjonene som blir nevnt.

Noen elever har en uvane med å legge skylda på andre hele tida, men jeg sier som Louis Armstrong, It takes two to tango / It takes two to tango. Og i denne forbindelse kom jeg til å tenke på historien om den som er uten synd kan kaste den første sten fra Det Nye Testamentet. Jeg tenkte historien kunne brukes som en inspirasjon eller formaning om å tenke på hva en selv har gjort i situasjonen. Men så kom jeg på at det er vel ingen etnisk kristne i klasen, og de er som tidligere beskrevet ikke godt bevandret i kristne høytider. At de da skal ha referanser til en obskur fortelling fra Johannesevangeliet er vel å forlange litt mye. Derfor tenkte jeg at det må da vel finnes en parallell historie i Koranen(i andre hellige skrifter også for den sakens skyld)? Heretter kom spørsmålene på rekke og rad.

  1. Kan noen hjelpe meg med den Islamske versjonen av historien?
  2. Er det greit å bruke slike religiøse fortellinger i oppdragelsen av elevene?
  3. Hvis ja, skal jeg helst bruke kristne historier?
  4. Forsvinner ikke poenget med historien litt hvis ikke elevene har kjennskap til historien rundt?

Jeg er ikke sikker på noen av svarene. Men på spørsmål 3 må jeg nok melde at jeg mener vi må bruke barnas referanser, ikke våre egne.

Jeg er ikke partisk i dette spørsmålet. Jeg mener at historier som Jesu lignelser og Æsops fabler kan brukes til å belyse sider ved livet. Jeg kjenner for dårlig til Koranen for å si om den har slike kvaliteter, men det er vel slike tng religiøse skrifter skal drive med, så jeg ville blitt forundret om det ikke finnes muligheter til å bruke Koranen slik man bruker Det Nye Testamentet.

Så kan dere hjelpe?

6 responses to this post.

  1. Kjell! Du er helt genial. Sammen skal vi skrive en bok, den skal hete «Religionsdialog for de minste», og handle om sånne greier som funker på tvers av religionene, og være minst like interessant for voksne som for barn. Så til dine spørsmål; om det er en klin lik historie i noen av de andre religiøse skriftene tviler jeg på (en kan alltids håpe), siden Koranen er sparsommelig med detaljer og anekdoter fra Isas (Jesus) liv. Historien med de rene og steinkastinga er jo en detalj, en konkret hendelse. Jesus talte til et publikum som vel hadde en forståelse av at gud ville ‘bøste’ dem om de erklærte seg for ‘rene’ (om en tenker på andre bibelsteder, hvor endel av hans samtidige viser seg som noen selvhøytidelige j**ler, er det vel like sannsynlig at en stakkar hadde blitt steina; «hvem her er ikke ren?! jeg er, ihvertfall!!»). Uansett. Om ikke jeg husker feil finnes det en hel masse historier som sikkert er ganske tilsvarende om Muhammed (fvmh), men de er nok ikke å finne i Koranen, den evige bok, men i verkene rundt, de som legger grunnlaget for tradisjonene… Kan du alliere deg med noen foreldre? Om jeg kommer på noe, skal jeg melde. Du er knug!

    Svar

  2. Også tror jeg kanskje du jakta på det MUSLIMSKE svaret, men det er flisespikkeri i twittosfæren

    Svar

    • Posted by Kjell on oktober 20, 2009 at 07:24

      Takk, takk Tomas. Alle skulle hatt en som deg. Du burde få statstøtte som muntrasjonsråd og inspirator for lærere. Og siden jeg liker fliser; når bruker du Islamsk og når bruker du Muslimsk? Eller bruker man rett og slett ikke Islamsk?

      Svar

      • Posted by Thomas Røst Stenerud on oktober 20, 2009 at 15:30

        Tror jeg ville sagt at en muslim, om denne kommer fra et muslimsk land eller ikke, nok i stor grad operer med et muslimsk verdensbilde, med muslimske svar på de store spørsmål i livet. Han eller hun finner noen eller fler slike svar i Islam. (dette er selvsagt tåkeprat, men jeg kunne ikke dy meg; jeg tror Islam er egennavn og vanskelig å bøye, til nød med genitivs-s… eller?) Har du forresten fått opp en eller annen tlf-plugin her?

      • Posted by Kjell on oktober 20, 2009 at 20:32

        Den pluginen er i tilfelle meget hemmelig, jeg har ikke kontroll over den. Men wordpress kan jo ha funnet på noe. Hvordan arter den seg for deg?

      • Posted by Thomas Røst Stenerud on oktober 20, 2009 at 21:03

        Da har wordpress automatisk lagt den inn, sikkert. Wptouch fra BraveNewCode, tror det var mortenrovik som tipsa meg om den først. Alt ser cleant og fint ut, men hele det grønne theme’t er borte. Sikkert for at jeg skal slippe å betale for nedlasting igjen og igjen.

Legg igjen en kommentar

