Kjære Kristin!

Jeg ble sint i går kveld. Tvittringen din om osloskolen og nasjonale prøver var provoserende. Jeg er selv lærer i femteklasse i Oslo. Det er masse jeg har lyst til å si til deg om dette, men jeg skal nøye meg med noen få poenger.
Stoler du ikke på det arbeidet vi har lagt ned i disse prøvene? Er 6 uker med fokus på å få alle gjennom øveprøver og ordentlige prøver bortkastet fordi statsråden ikke tror at resultatene stemmer med virkeligheten? Har vi satt til side annen undervisning til ingen nytte?

Tror du at vi i osloskolen har andre moralske standarder slik at vi bryter regler fra direktoratet i større grad enn lærere ellers i landet? For det er det du beskylder oss for.

Er det meningen å undergrave prøvene ditt departement gjennomfører?

Kan du slutte å bruke oss lærere som våpen i din kamp mot byrådet i Oslo?

Til sist vil jeg si at vi er mange på din side her o Oslo, please vær på vår du også.

3 responses to this post.

  1. […] Slike twittringer er det blitt noen av i det siste. Det er visst en artikkel i BA som er bakgrunn for kritikken av osloskolen som fritar elever i vildensky for å få bedre resultater. Kristin Halvorsen slang seg på og retweeta tweeten jeg har sitert øverst. Henne har jeg tatt for meg her. […]

    Svar

  2. Posted by Marius Torjussen on november 14, 2009 at 09:01

    Hei Kjell!

    Du har en god blogg på gang her! Det er spennende å lese hvordan en fersk lærer takler hverdagen, ikke minst fordi jeg selv skal ut i yrket om få måneder, men jeg har et spørsmål angående dette innlegget.

    […] Er 6 uker med fokus på å få alle gjennom øveprøver og ordentlige prøver bortkastet fordi statsråden ikke tror at resultatene stemmer med virkeligheten? Har vi satt til side annen undervisning til ingen nytte? […]

    Her bekrefter du jo flere av motforestillingene lærere har til de nasjonale prøvene i forhold til læring og danning, så det jeg lurte på når jeg leste var om du faktisk mener denne type praksis er grei og skaper et virkelighetsnært bilde av læringsutbytte eller om dette er en form ironi? (ettersom du sier du er på Kristin sin side).

    M

    Svar

    • Posted by Kjell on november 16, 2009 at 01:09

      Hei, og takk for hyggelig tilbakemelding.
      Jeg mener at de nasjonale prøvene har livets rett. Forskjellige skoler har nok forskjellig bruk for dem, og vi er nok av dem som bruker dem lite. Men det er viktig for helheten at vi også deltar på dem. Og poenget mitt er at vi jobber mye med disse prøvene, og hvis hun som står ansvarlig for dem tror at vi jukser på noen måte så blir resultatene og arbeidet vi legger ned bortkasta. Jeg er enig med Kristin i det meste, men her kan hun ikke ha tenkt seg om før hun videreførte påstander det ikke er dekning for.

      Svar

Legg igjen en kommentar

