Prate for døve ører/skrive for blinde øyne

Hr. Sinnes har blåst ut litt frustrasjon over dette før. Men jeg trenger  å si noe jeg også.

Noe av det fine med dataalderen, eller hva vi skal kalle tiden vi er inne i, er at informasjon og alle mulige typer verktøy er tilgjengelige i fingertuppene dine.  Nå preker jeg til koret, men man kan nå arrangere tankene sine i tankekart, lage kule grafiske presentasjoner, hente informasjon og sammenligne dem med andre kilder, det ligger undervisningsopplegg til fri bruk, lærebøker har alskens digitale resurser man kan bruke, man kan kommuniseremange forskjellige måter, man har alskens ekspertise tilgjengelig hele døgnet og man kan holde kontakt med venner og «venner». Jeg har til og med en app som gir meg en high five på skjermen når jeg føler jeg trenger det. Og jeg må gi kudos til oslo kommune som ikke sperrer noenting. Nettfilteret ligger oppi her (pekefinger i tinningen) som en representant fra utdanningsetaten sa det.

Og som sagt, dette ligger rett nedenfor fingertuppene mine. Men for elevene mine er det litt annerledes. Min 5. klasse på 26 elever har 7-8 bærbare pc’er tilgjengelig. Det holder greit til stasjonundervisningen vi holder på med. Det sikrer alle elevene minst 3 x 10 minutter på data i uka. Det er vel strengt tatt ikke nok.

Men et problem er at maskinene må lagres i et pc-skap på et grupperom. Elevene må ut av klasserommet og over i et annet bygg og gjerne gjennom en klasse som driver med noe for å komme til dette skapet. Når de så er tilbake hos meg er det for lite stikkontakter til alle maskinene. Så vi får en sånn skjøteledningsklump. Masse stress og rot for 10-åringer. Men dette er bygnings- og organiseringsproblemer. Det fører mest til uro i klassen og har lite med IKT og gjøre.

Så ser vi for oss at alle maskinene fungerer (det er ikke alltid, men stort sett). Da skal elevene logge seg inn. Hos oss er det slik at elevene logger seg inn på maskina. Der ligger skrivebordet med tilgang til internett og et knippe pedagogisk programvare som utdanningsetaten har kjøpt inn. Problemet er at hvis de skal ha tilgang til officepakka til Mr Gates så må de logge seg inn i ett lag til (innsikt skrivebord). Som til og med kan medføre to startknapper! Og de to skrivebordene de får kommuniserer ikke med hverandre. Så hvis du har logget inn i fronter i det første laget, så skrevet og lagret noe i word i innsikt så sitter du med skjegget i postkassa. For når du skal laste det opp i fronter finner du det ikke igjen. Hvorfor kan man ikke bare logge seg inn i innsikt med en gang? Hvorfor må vi innom dette fellesskrivebordet?

Og, så er man som lærer litt frempå og tenker at kanskje man skal bruke noe av den innkjøpte pedagogiske programvaren. Så da sitter man å leiter gjennom maskina si og finner noe som kunne passe. Et mattespill der man bruker tallinja aktivt og ser en kenguru hoppe bortover. Grei skuring og god trening for noen med mattevansker. Men det spillet ligger bare på lærerbrukerne! Elevene har ikke tilgang til det! Det er kjøpt inn et program slik at vi lærere kan se en kenguru hoppe bortover en tallinje! Så dårlig er vel ikke mattekunnskapene i den norske lærerstanden.

Derfor blir det vanskelig å drive den undervisningen man ønsker med integrerte IKT-mål.

Men så til det jeg egentlig tenkte å skrive om. Vi må bruke mye tid på å «rydde på skrivebordet» . Vi har så dårlig plass på brukerprofilen at vi ikke kan lagre noe særlig annet enn noen word-dokumenter. Verktøykassen vår er for liten til å romme alle verktøyene som finnes. Det er frustrerende det. Og siden innholdet på profilen ligger på en sentral server kan vi heller ikke ta med oss arbeid hjem uten å gå omveier. Jeg og noen andre vet jo om dropbox, men langt i fra alle. Om det er en slu måte å holde oss lenger på kontoret vet jeg ikke, men det bør det ikke være.

Vi har ikke mye plass, 10-20 .docx filer og 10-12 .jpg filer. Det holder ikke lenge, og elever som skal jobbe med bilder og animasjoner har i alle fall ikke plass til det.

Men, når jeg nå legger ut dette, og hinter om det på twitter så er det ingen som har noe med det som ser det for ude er ikke på twitter, og de har nok ikke meg på RSS-feeden sin heller.

Advertisements

7 responses to this post.

  1. Posted by Trym on mars 28, 2010 at 22:20

    Jeg er helt enig, det IKT messige ved norske skoler, spesielt barne- og ungdomskole er helt forferdelig. Jeg fikk i alle fall INGENTING ut av det når jeg var på det stadiet.

    Jeg tror rett og slett av utdanningsdepartementet gir faen i barneskoler og ungdomskoler når det kommer til utstyr utover tavle og kritt.. Bøkene, pultene og klasserommene jeg har hatt opp igjennom mine skolår (som bare er 12, så kanskje jeg skal holde kjeft ? :p) har vært av, jeg skulle ønske jeg kunne si middelmodig, men det er altfor snilt, de har vært av direkte dårlig standard.

    Alt dette tatt i betraktning er ganske trist, er det ikke Norges fremtid som sitter på skolebenken for tiden? En ny Røkke, Bondevik, Northug, Hammerseng, Nesbø, Bjørgen eller Riise ? De trenger det beste de kan få, og det de har nå er langt fra det beste !

    Svar

    • Posted by Kjell on mars 30, 2010 at 23:15

      Det hadde vært stilig om du kunne fortelle litt om hvordan det står til på skolene i Unaiten Trym. Er det mye maskiner til elevene, er det interaktive tavler i klasserommene, hva slags programmer blir brukt og er lærerne gode på det?

      Svar

  2. Posted by Kjell on mars 28, 2010 at 23:04

    Nå ser jeg at Hr. Sinnes har skrevet mer om det også: http://www.dalstroka-innafor.net/2010/03/22/byrakratpedagogar/

    Svar

  3. Dette hørtes meget tungvint ut! Jeg ble først litt overrasket over at du «klaget» over 7-8 maskiner (vi har to stasjonære), men så ser jeg jo hvor komplisert ting er lagt opp hos dere. Hva i alle dager er vitsen med to separate skrivebord? Det må legges opp til at elever skal kunne bruke det. Mange (gjerne eldre) lærer vil også ha problemer med et slikt system! Når det gjelder plass på brukerprofilen er jo dette alfa omega. Du sier ikke til en advokat at han bare kan bruke en liten mappe til sakspapirer eller (sett inn andre eksempler her). Nei, vi er avhengig av utstyr som hjelper oss, ikke som begrenser oss!

    Svar

    • Posted by Kjell on mars 29, 2010 at 11:05

      Og grunnen til at vi har 7-8 maskiner er at vi bare er 2 (stappfulle) klasser på trinnet. Vi er 26 elever som deler på dem. På mellomtrinnet er det 15 bærbare på hvert trinn. Med 50-60 elever på trinnet.

      Svar

  4. […] meg til side og sagt at de følger med. Det var bra. Og jeg ble fortalt at mye av det jeg har klaget på tidligere ville bli rettet opp i innsikt 2.0. Og at jeg hadde rettet baker for smed i noen […]

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: