Digitalt innfødte og deres lærere

Under peden på lærerskolen kom jeg borti Marc Prensky og hans uttrykk digitale innfødte og digitale innvandrere. Kort oppsummert (og fritt etter hukommelsen) mente han at barn og unge av i dag som var født etter internett har en helt annen måte å lære på enn vi som er født før internett. Han mener at hjernen til de innfødte er koblet annerledes slik at de i mye større grad kan drive med multitasking i læringsprosessen, og at de lettere plukker ut nødvendig informasjon (eller kanskje mer riktig, de siler fort ut det som ikke er nødvendig å se på). Han mener (mente) at dette krever en ny tilnærming til undervisning og at lærere i dag må sørge for å bli så godt integrert i den digitale verden som mulig for at vi skal kunne gjøre jobben vår godt nok. Artikkelen er her.

Jeg synes jeg gjorde en god oppdagelse den gangen, og jeg har brukt uttrykket flere ganger. Men nå traff jeg på en tweet som gjorde meg usikker. Jeg fulgte lenken og leste meg opp på saken. Det som ser ut som hovedkritikken mot artikkelen hans er at den ikke har noe forskning å vise til for å backe opp påstandene. Den ene kilden han trekker frem er galt stavet, og forskningen hans er ikke helt relevant for det Prensky bruker den til. Dette er helt sikkert gode poenger. Men jeg mener at Prensky må ha truffet noe som mange var enige i, det tok tross alt nesten 10 år før kritikken nådde frem. Han snakker om studenter som har en bedre kompetanse på data enn sine lærere og at lærere ikke helt klarer å følge opp. Det har vi vel alle opplevd. Selv om jeg er innvandrer selv har jeg ofte opplevd å være bedre integrert enn mine lærere/forelesere. Og vi må tenke nytt, elevene våre trenger å bli undervist på en annen måte enn det vi ble. Ikke bare for motivasjonen sin skyld, men også for fagene. Og fordi vi ikke benytter de mulighetene som finnes hvis vi ser bort fra alt som ligger på nett som kan brukes. Så for meg er Prenskys artikkel i det minste en god innfallsvinkel til hvordan vi må tenke når det gjelder undervisning fremover.

Men, og det har vokst frem et stort MEN i det siste; når lærer de innfødte språket? For mine elever (10 år gamle) er ikke spesielt flinke i sitt «morsmål». De kan spille Call of Duty (!?) og chatte på MSN og de har profiler på facebook. Jentene bytter gjerne ut Call of Duty med goSupermodel.

Men ber jeg dem starte opp word er halvparten av dem inne i wordpad, og mange har problemer med å lagre filene sine. For mange av dem holder det ikke med å si «skru på maskina og logg inn i fronter», de trenger hjelp til å finne innlogginga. Det er sikkert unødvendig å si at de da sliter med innlevering i fronter også.

Så når tar de meg igjen? Eller er dette et nytt eksempel på hva man får med seg hjemmefra? Eller er det skolen som har spilt fallitt siden det er skolens programvare de ikke klarer. De legger jo tross alt inn bilder på facebook?

6 responses to this post.

  1. Om vi tar metaforen til Prensky helt ut, og bruker den på språklæring; det er jo ikke sikkert en iraker som kommer til landet i 40 års alderen aller helst bør lære språk sammen med dattera mi, om hun er aldri så innfødt. Ok, det er noe som ikke henger på greip i den setningen, men poenget mitt er; om dine innfødte ikke ser noen grunn til å bruke word i sin kommunikasjon (hvilket det virkelig ikke er; word er et program skrevet for å skrive tekst pent på ett a4 ark, det er så nært immigrant-speak og «gammelskole» som du kommer) kan du ikke forvente at de er bedre enn deg på det. Noengang. Word er kompetanse du må lære bort, på samme måte som komma og ordklasser og steintyper (!). Spørsmålet er om de kan se en dokumentar fra AnimalPlanet while doing so…? (nei, forresten det er ikke spørsmålet…) men du ser jo på en måte at du og han Prensky havner mitt oppi den skole/ikt-debatten som levde litt i påsken, som bl.a. @joepett skrev om på bloggen sin

    Svar

    • Posted by Kjell on april 6, 2010 at 11:54

      Blir det mer riktig å si at døtrene vår ikke skal lære norsk av en innvandrer som kom hit for mange herrans år siden? Jeg ser uansett poenget. Men da blir det litt å kapitulere. Skal jeg hoppe over IKT-undervisninga? Den «tekniske» biten av den i alle fall? Og jeg vil bare ha sagt at jeg ikke bruker word som kommunikasjonsmiddel, men som en plass de kan skrive noe pent på et ark.

      Svar

  2. Sa jeg forresten at det nye theme’t er jæskla fint? Og rett gjerne skriveleifer over om du vil:)

    Svar

    • Posted by Kjell on april 6, 2010 at 21:28

      Takk skal du ha. Skal vel ikke ha mer ære enn å velge det ut
      Fant bare en skrivefeil, men så er jeg ikke norsklærer, eh jo forresten.

      Svar

  3. […] oslo, wordpress. Skriv en kommentar For noen dager siden ble jeg ferdig med innlegget mitt om digitalt innfødte og deres mer eller mindre integrerte innvandrede lærere. Der lurte jeg på hvilken digitale kompetanse elevene faktisk har. Er den IKT-kunnskapen de har […]

    Svar

  4. […] med undervisning og organisering av undervisning. Han nevnte også de digitalt innfødte (diskutert her og her av meg, og springer ut herfra) og hvordan deres hjerne er forandret i forhold til oss […]

    Svar

Legg igjen en kommentar

