Seksualundervisning

Tenkte bare å dele med dere hvordan jeg åpnet 3 uker med pubertet, forelskelse og forplantning i 5. klasse tidligere i år. Det er en klasse med mange fremmedspråklige og mange av dem er blyge. Noen tåler ikke å se Oslos kommunevåpen på grunn av den nakne kvinne ved føttene til St. Hallvard. Dette er kanskje ytterpunktet, men jeg tviler på at noen av dem noen gang kommer til å melde seg inn i naturistforeningen.

Men altså, dette kan jo være flaut for hvem det skulle være, så som en lite isbryter viste jeg et innslag fra Krem Nasjonal der Erik Solbakken parodierer en naturfaglærer som har litt problemer med å undervise om forplantning.

Så gikk jeg gjennom temaene for de neste ukene:

  • Forelskelse
  • Homofili og heterofili
  • Forandring av kroppen
  • Befruktning, svangerskap og fødsel

Og de vanskelige ordene vi skal lære:

  • Kjønnshormoner
  • Sædcelle
  • Menstruasjon
  • Eggcelle
  • Pubertet
  • Utvikling

Etter dette brukte jeg TV2skoles intervju med en tidligere leder av skeiv ungdom for introdusere forelskelse på flere måter. Så snakket vi mye om å være forelska. Hva som ble sagt er vår egen lille hemmelighet.

Til slutt viste jeg kortfilmen/musikkvideoen om Edwin.

En herlig video til en herlig sang.

Legg igjen en kommentar

