Kikora, salaby og enda fler inspirerende saker

I dag har jeg vært på Osloskolens IKT-konferanse. Det var en stor positiv overraskelse.

Det starta med en gjennomgang av salaby ved salabys mor: Fride Bergem. Selv om jeg har vært borti salaby før var det moro å se hvor mye som lå bak, og hvor mye jobb de har lagt i det. Det er tydelig en kjempesatsning fra Gyldendals side. De har knyttet til seg masse kompetanse og folk som brenner for verktøyet. Det ser ut til å bli bedre og bedre. Jeg gleder meg til det kommer for mellomtrinnet også.

Jeg forbigår nesten A-tekst. Konstaterer at de 3 kvarterene jeg brukte der er nok. Fint verktøy, men presentasjonen kunne det vært jobbet mere med.

Siden jeg prøvde å holde meg unna alt som hadde med fronter å gjøre ble neste sesjon «Digital klasseledelse» med professor Arne Krokan (@arnek på twitter og blogg). Dette var mest mynta på ungdomstrinn og vgs, men det var spennende å høre tanker om hva neste (denne?) generasjonen med elever bør gjøre med undervisning og organisering av undervisning. Han nevnte også de digitalt innfødte (diskutert her og her av meg, og springer ut herfra) og hvordan deres hjerne er forandret i forhold til oss digitale innvandrere. Spørsmålet som jeg sitter igjen med er hvor tidlig i skoleløpet vi bør legge om undervisningen til de nye elevene?

Men så til rosinen i pølsa, prikken over i’en, le piece de resistance, altså dagens absolutte høydepunkt. Kikora. Det er et verktøy som setter læring av matematikk i fokus. Det er læringen som er det uttalte målet. Gjennom det har de klart å lage oppgaver, og oppgaveløsning som gjør at elevene lærer noe gjennom det de gjør i kikora. Det at læreren har full oversikt over hvordan eleven løser oppgaven, på hvor lang tid og hvor mange hint eleven trengte gjør at eleven gjør oppgavene mer samvittighetsfullt og læreren kan tilpasse læringen helt ned til fingerspissene. Kikora kommer til å komme på min oppdaterte ønskeliste (den gamle er her).

Dagen ble avsluttet med en presentasjon av Medietilsynets nye nettsted dataspilliskolen.no Der var jeg for trøtt til at jeg skal mene noe om det her. Men siden skal undersøkes nærmere.

Så takk til UDE for invitasjon. Det har vært en veldig fin dag.

Legg igjen en kommentar

