Ønsker meg tilbake til HiO.

En av de mest inspirerende forelesningene jeg var på da jeg gikk på lærerskolen var med Professor Øyvind Grøn. Han var gjesteforeleser i fysikk, og forelesningen handlet om universet fra det sore smellet og frem til ca nå. Hans kunnskap og engasjement for faget var helt overveldende den gangen, og jeg husker de 3 timene med et smil om munnen.

Men med det som skjer ned på CERN, med LHC og nøytrinoer som kanskje går raskere enn lyset så kommer det frem flere spørsmål hos meg.

  • Vil dette ha noen effekt på universets alder?
  • I tilfelle hvor stor?
  • Denne overlysfarten, er det dagligdags fart, eller noe de bare bruker i noen sammenhenger (show-off for fysikere)?
  • Vil det si at andre partikler også kan bevege seg raskere enn vi har trodd?

Kunne godt tenkt meg en professor som kunne forklart meg dette, men det er vel for tidlig for noen konklusjoner enda. Så jeg får vente til de har fått ting på stell nede på CERN.

2 responses to this post.

  1. Selv om jeg ikke var der, og egentlig har begrenset interesse for hva de driver med nede på CERN (med unntak av de helt nettrelevante problemstillinger, selvsagt) har jeg ikke noe problem med å være enig i overskriften. Rart hvor mange bra forelesere og forelesninger det var, og selvsagt hvor lite en egentlig var istand til å nyte det i fulle drag da:)

    Svar

  2. Posted by Kjell on januar 30, 2012 at 23:24

    Ja, det var fint der. Trist at det er lenger mellom de gode foreleserne i kompetansehevingen på skolene rundt omkring.

    Svar

Legg igjen en kommentar

